keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Robotteja ja androideja Aurinkolahdessa



Aurinkolahden peruskoulussa uuteen syksyyn ollaan valmistautumassa innolla. Kouluun on tulossa uusia iPadeja ja kouluun on tullut uusia legoja.

Ennen legoja ovat tehneet vain isommat, mutta nyt vanhat NXT Mindstorms -legot on siirretty kolmosluokkalaisten siivottavaksi ja järjestettäväksi. Oppilaat kutsuvat Legoja leikkisästi (?) Mindströmeiksi. Legoilla rakennetaan robotteja pienissä ryhmissä, ja nämä robotit opetetaan tietokoneella ohjelmoiden esim. kiertämään rataa käytävässä.




iPadeilla on alaluokilla tarkoitus pelata mm. matematiikkatalkoita, jossa nakutetaan läpi lähes koko opetussuunnitelma. Pisteitä kerätään luokalle ja saadaan palkintoja. Padeilla kirjautuminen tapahtuu Fronterin kautta, mutta oppilaat pitävät pelistä silti. Kertotauluja harjoitellaan mielellään haastamalla isompia oppilaita matematiikkabingoon, jossa isojen kertotaulutaitoja koetellaan - ja pienempien itseluottamus sen kuin kasvaa. Kivointa on kun löytyy joku samantasoinen kaveri.



iPadien uusia ohjelmia ja säilytystä mietitään opekokouksissa, vaikka aina olisi mukava tuudittautua tilanteen nykytilaan. Seuraavia hommia ovat:

1. Pysyvämpi säilytysratkaisu
2. TEK-tila, eli tila, jossa säilytetään läppäreitä ja pädejä, ja josta ne on helppo hakea.
3. Uusia ohjelmia uusien tarpeiden mukaan.
4. Uusien hankintojen käyttöönotto ja jakaminen tiimien ja rakennusten kesken; Aurinkokoulussa on päätetty, että esim. kieltenopettajilla on käytössä oma iPad-setti, jossa paljon kieliohjelmia, kuten Duolingo jne.
5. Oppilaiden sähköpostin ja pilvipalveluiden ylläpito aktiivisena, ettei esim. tunnukset pääse unohtumaan.
6. Opettajien kouluttautuminen ja kouluttajien käyttö. Toisia kiinnostaa Minecraft Edu ja toisia Kodu. Kunhan mennään oppilas edellä puuhun.
7. Ilmiöpohjaisuuden vaaliminen. Oppilaat saavat käyttää iPadeja lisätiedon haalimiseen ja tiedon jäsentämiseen opiskellessa uutta asiaa, eli seredpitioidipitoimi... mikä ihme se oli...
8. Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä, tulee varmistaa, että jatkossa laitteet eivät jää käyttämättä.
Eli iPadien käyttö:
 -Mindström-hommissa
 -elokuvan tekemisessä
 -esitelmät/esitykset
 -oppilaiden omien älypuhelinten valjastaminen
 -tiedonhaku
 -omien saavutusten taltionti
 -prosessin arviointi
 -CV:n laatiminen
 -..tähän voit itse keksiä lisää..
 -
 -



Näin lopuksi joku saattaa miettiä, missä ne androidit ovat. No, tuossa oppilaiden omien älypuhelinten valjastamisessa. Koulussamme oppilaat esittelevät Minecraft-rakennelmiaan tabletilta, kuvaamataidontöistä otetaan kuva kännykällä, ja kuva laitetaan omalle Google Drive -tilille, läksyt kuvataan kännykkäkameralla. Näin taskussa oleva androidi ei enää olekaan tunteja terrorisoiva demoni, vaan avulias enkeli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.